Searching...
Thursday, March 6, 2014
4:51 AM 0

ISU SEMASA: Ketua Siasatan Jenayah Cerita Pengalaman Digoda ‘Awek British’….




Jom layan cerita Ketua Siasatan Jenayah ne..MBS petik dari blog siakapkeli.com:


Ipoh –  “Saya pernah digoda ahli sindiket cinta Internet yang mahir menyusun madah cinta untuk mencairkan hati saya,” kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Perak Superintendan Maszley Minhad ketika ditemui, baru-baru ini.

Menurutnya, dia mula dipancing ‘gadis’ yang mendakwa seorang warga British selain mempunyai darah keturunan Sabah sekitar November hingga awal bulan lalu.

“Saya pasti ‘gadis’ yang mendakwa namanya sebagai Fatima itu ahli sindiket penipuan cinta melalui laman sosial Facebook (FB).

Justeru, saya sengaja melayan mesej e-mel dihantar untuk mengetahui taktik seterusnya.

“Gadis itu yang mendakwa ahli perniagaan dan mewarisi harta kekayaan keluarganya amat bijak berkata-kata.

Dia menggunakan pelbagai ayat yang semuanya bertujuan untuk memikat hati saya secara berperingkat.

“Selepas melayan sindiket itu hampir tiga bulan, ‘gadis’ terbabit tiba-tiba meluahkan hasratnya untuk berpindah ke Malaysia dan memulakan perniagaannya di sini,” katanya sambil menunjukkan kiriman mesej cinta FB yang diterimanya.

Maszley berkata, ‘gadis’ terbabit memintanya mencarikan sebuah banglo mewah untuk didudukinya selain merayu supaya menerima cintanya.

“Dia menghantar mesej mendakwa membelikan hadiah istimewa kepada saya dan bersungguh-sungguh memujuk menerima hadiah itu.

“Saya yakin ‘gadis’ terbabit pastinya akan berpura-pura mahu menghantar bungkusan hadiah itu berdasarkan taktik penipuan dilakukan terhadap ramai mangsa sebelum ini,” katanya.

Bagaimanapun katanya, ‘gadis’ terbabit yang mungkin mengesyaki beliau adalah anggota polis bertindak menghilangkan diri dan gagal dihubungi selepas itu.

Maszley berkata, aktiviti sindiket penipuan cinta terbabit masih dianggap serius oleh JSJK berikutan ramai rakyat negara ini terus menjadi mangsa penipuan terancang itu saban hari.

“Berdasarkan statistik dikumpul, seramai 91 individu menjadi mangsa penipuan cinta maya ini di Perak sepanjang tahun lalu membabitkan kerugian lebih RM2 juta.

“Dalam tempoh Januari hingga semalam, seramai 15 individu majoritinya wanita ditipu sindiket sama dengan kerugian mencecah RM1 juta,” katanya.

Menurutnya, golongan yang ditipu membabitkan wanita bekerjaya antaranya doktor, pensyarah, jururawat, eksekutif syarikat korporat dan guru. – Harian Metro

0 comments:

Post a Comment