Searching...
Wednesday, March 5, 2014
1:14 PM 0

TERKINI: Perbicaraan Di Sweden: Shalwati Mengaku Pukul Anak Lelaki Yang Mengamuk


Ammar (tengah) bersama adiknya Adam (kiri) dan Arif ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Februari lalu.

MBS baca awal pagi hari ne tentang kes perbicaraan Di sweden di blog MStar.com ..Semoga kesudahannya akan berakhir dengan keputusan yang mengembirakan..MBS sedia tengok budak-budak ne..kecil-kecil da berpisah dengan ibubapa. Mereka masih perlu bimbingan ibubapa..
Jom Baca Artikel dari Mstar online.com: 
STOCKHOLM: Ibu kepada kanak-kanak Malaysia yang dibicarakan di Sweden kerana memukul anak-anaknya mengaku di mahkamah bahawa dia, pada suatu ketika telah memukul anak sulungnya, Ammar yang mengamuk seperti tidak sedarkan diri.
Shalwati Nurshal menjelaskan pada hari dia memukul Ammar, Ammar berada dalam 'mood' yang teruk selepas bergaduh dengan kakaknya, Aishah dan dia telah bertindak menyebelahi Aishah.
Dia menceritakan kejadian itu selepas pendakwa raya Anna Arnell bertanya tentang Shalwati yang telah memukul Ammar kerana menonton Youtube daripada melakukan kerja rumah bahasa Perancisnya.
"Ah, kejadian inilah yang yang membawa kita ke sini," kata Shalwati, sambil menambah "peristiwa itu yang menyebabkan kami ditahan di dalam sel."
"Ammar telah bergaduh dengan kakaknya, jadi saya memberitahu dia supaya mengambil wuduk (air sembahyang) kerana orang Islam percaya ia boleh membantu membuatkan seseorang itu bertenang," katanya kepada mahkamah daerah Solna, Rabu.
Walau bagaimanapun, apabila Ammar pergi ke bilik air dia mula mengamuk dan menunjukkan kemarahan meluap-luap dengan menghentak-hentakkan dan membaling barang-barang.
"Dia histeria, jadi saya memukulnya di bahu dan memberitahunya supaya berhenti," kata Shalwati.
Sweden telah mengharamkan hukuman pukul terhadap kanak-kanak sejak 1979 dan ini bermakna Shalwati dan suaminya Azizul Raheem Awalluddin berdepan sehingga enam tahun penjara jika didapati bersalah memukul anak-anak mereka.
Shalwati kelihatan tenang semasa menjawab soalan Anna yang telah diterjemahkan daripada bahasa Sweden ke bahasa Inggeris dan merujuk kepada nota-nota yang telah diambil sebelum perbicaraan itu.
Malah, bekas guru itu juga meminta pendakwa raya untuk mengulas lanjut dan memberikan lebih penjelasan mengenai soalan beliau beberapa kali.
Apabila ditanya sama ada pukulan itu telah menyakitkan Ammar, Shalwati berkata anak lelakinya itu itu seolah-olah lebih kepada 'terkejut' berbanding 'cedera'.
"Selepas melihat video kawan-kawannya yang menerangkan apa yang mereka dengar dari Ammar, saya fikir Ammar telah mencari peluang untuk akhirnya memberitahu kawan-kawannya bahawa ibunya telah memukulnya," kata Shalwati, seolah-olah kecewa.
Shalwati menafikan semua tuduhan lain berhubung layanan buruknya kepada Ammar dengan menjelaskan setiap kejadian secara terperinci dan menggambarkan Ammar sebagai seseorang yang suka menokok- tambah dan memperbesarkan cerita.
Apabila ditanya jika dia telah 'menarik telinga Ammar sehingga tangannya terketar-ketar' kerana kerja rumah Matematik, Shalwati dengan tiba-tiba menjawab 'ia satu lagi perkara yang diada-adakan' sebelum menjelaskan bahawa dia gembira dapat mengajar anaknya itu Matematik kerana Ammar jarang-jarang meminta bantuan.
Pada 10 Februari lalu, Shalwati dan Azizul didakwa diatas kesalahan pelanggaran hak integriti kanak-kanak dengan memukul dan mendera mereka.
Kesalahan-kesalahan tersebut didakwa berlaku di rumah keluarganya di Spånga, pinggir bandar Stockholm, antara 15 September 2010 dan 17 Disember 2013.
Perbicaraan diteruskan pada 10 Mac.



sumber: Mstar online.com

0 comments:

Post a Comment